lördag 30 januari 2016

Konstprojekt i Järpen: Spegla och göra synligt


Bilder från fotoworkshop med nyanlända ungdomar

Bloggtystnad sedan november 2012, lite svårt att förstå hur det blev så, men fint att nu kunna bryta den. Bloggen har också bytt namn sedan då, konstnärstanten finns inte mer.

Tänker använda den här bloggen en tid framöver för att berätta om projektet som jag tillsammans med Janne Björkman arbetat med i Järpen. Det ska avslutas i år, under 2016 och att skriva om det här ger möjlighet att reflektera över arbetat som vi gjort. Ett par inlägg längre ner den här bloggen har jag skrivit om hur det började, om hur jag hösten 2010/våren 2011 arbetade med att förankra ett SKiSS-projekt (konstframjandet.se) i Åre kommun och att det inte gick som jag tänkt mig. Det blev avslag på Leadermedel till  förprojektet. Ett inlägg senare handlar om hur jag kontaktar två andra konstnärer för att se om vi tillsammans skulle kunna göra ett mindre projekt än det jag från början tänkt mig, ett som bara skulle försiggå i Järpen. Av de två jag kontaktade var Janne Björkman den som kunde och som tyckte att det verkade vara en kul idé. Vi började vårt samarbete under våren 2011 och har sedan dess hållit på med Speglaprojekt. Janne har rest fram och tillbaka mellan Kramfors och Järpen fyra fem gånger varje år och stannat flera dagar i sträck; utsikten från tågfönstret har speglat alla årstider.

Projektet har vuxit och blivit större än det var tänkt från början, nya idéer har dykt upp omöjliga att inte försöka sätta ut i livet.  Utvecklingen har medfört att Speglaprojektet delats upp i olika underprojekt. Flera har behövt ta tid och också fått göra det. Ett sådant är Jannes arbete med att intervjua personer som bor eller arbetar i Järpen (eller har någon annan anknytning). De har fått välja en bänk att sitta på under intervjun, och just den idén kan sägas vara ett resultat av en workshop med nyanlända ungdomar som vi hade våren 2013. Det var under förberedelserna till den som Janne och jag upptäckte att Järpen var full av bänkar, många många.

Ett annat underprojekt är en skrivworkshop där skrivsugna med anknytning till Järpen arbetat med texter som på något vis knyter an till Järpen. Minnen. Reflektioner. Den gruppen har samlats med ojämna mellanrum sedan hösten 2014 och tanken är att deras texter ska utgöra grunden för en bok om projektet. Det var omöjligt att hitta unga människor som ville skriva, däremot fanns det gott om andra skrivande som ville vara med. Det viktigaste för oss var att man ville arbeta sitt skrivande, inte hur gammal man var. Gruppen har läst varandras texter, diskuterat dem och skrivit om. Författaren Theres K Agdler hyrdes under en period in som handledare och hon har förutom att ge en snabbkurs i skrivandets hantverk, läst allas texter och gett var och en feed-back på det de skrivit. Några texter är färdig, andra jobbas det fortfarande med.
                                                                    
Skrivworkshopens första samling
Theres K Agdler och Elin Ståhl 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar